Περίληψη:
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής δημιουργεί σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και τις κοινωνίες, που οφείλονται στις αυξημένες καταναλωτικές απαιτήσεις του ανθρώπου. Η τέχνη και ιδιαίτερα ο κινηματογράφος, που ανήκει στο μεγάλο καταναλωτικό κοινό, επηρεάστηκαν από τις τραγικές επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον. Παλιοί και σύγχρονοι κινηματογραφιστές έχουν δημιουργήσει ταινίες εκφράζοντας την ανησυχία τους για την κλιματική αλλαγή, την καταστροφή των τροπικών δασών κ.α Η περιβαλλοντική εκπαίδευση κρίνεται εξαιρετικής σημασίας για την περιβαλλοντική μόρφωση όλων των ομάδων του πληθυσμού. Εκτός από τις γνώσεις που παρέχει, διαμορφώνει στάσεις, συμπεριφορές και την επιθυμία για συμμετοχή και δράση. Στην Ελλάδα υλοποιούνται προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και σε όλες τις μορφές της, τυπική, μη τυπική και άτυπη. Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, η παρούσα έρευνα αποσκοπεί α. στη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τη συμβολή του κινηματογράφου στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών και τη σχέση τους με τη χρήση ταινιών και ντοκιμαντέρ περιβαλλοντικού περιεχομένου στην εκπαιδευτική διαδικασία και β. στη διερεύνηση της παραγωγής και αξιοποίησης της κινηματογραφικής τέχνης ως εργαλείο περιβαλλοντικής ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης από Φορείς Π.Ε. στην μη τυπική εκπαίδευση και των απόψεων σχετικά με τη συμβολή της. Όσον αφορά την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι ενώ η πλειονότητα των εκπαιδευτικών αξιοποιεί αρκετά έως πάρα πολύ τον κινηματογράφο στην εκπαιδευτική διαδικασία, κυρίως για την επίτευξη μαθησιακών στόχων, ταινίες περιβαλλοντικού περιεχομένου ή/και ντοκιμαντέρ φύσης δεν προβάλλονται συχνά στην τάξη. Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην έρευνα θεωρούν ότι ο κινηματογράφος που σχετίζεται με θέματα περιβάλλοντος αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο στην επίτευξη των στόχων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Παρόμοια, το σύνολο των Φορέων Π.Ε., που συμμετείχαν στην δεύτερη έρευνα, θεωρεί ότι τα συγκεκριμένα κινηματογραφικά είδη μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, κυρίως μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου. Οι περισσότεροι Φορείς Π.Ε. χρησιμοποιούν ορισμένες φορές τον κινηματογράφο (ντοκιμαντέρ φύσης και ταινίες μικρού μήκους) κυρίως στα προγράμματα που διεξάγουν και σε πολλές περιπτώσεις έχουν δημιουργήσει το δικό τους κινηματογραφικό υλικό, το οποίο μπορεί ο κάθε πολίτης να παρακολουθήσει σε ιστότοπους ψηφιακών βίντεο και ψηφιακών ταινιών.
Λέξεις-κλειδιά:
περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Κινηματογράφος, ντοκιμαντέρ φύσης, ταινίες