Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική μελέτη είχε σκοπό να διερευνήσει, να μελετήσει, να προσδιορίσει και να παρουσιάσει τους παράγοντες που επηρεάζουν i) τη χρήση ποδηλάτου, ii) τη συχνότητα χρήσης ποδηλάτου, iii) την προθυμία χρήσης ή συνέχισης χρήσης ποδηλάτου στο μέλλον, iv) τη χρήση ποδηλάτου για μετάβαση στο χώρο εργασίας, v) τη χρήση ποδηλάτου για οικονομικούς λόγους, vi) τη χρήση ποδηλάτου για περιβαλλοντικούς λόγους και vii) την πρόθεση διάθεσης ενός χρηματικού ποσού για δημιουργία ποδηλατικών υποδομών και εγκαταστάσεων. Υποδεέστερος στόχος ήταν να εξακριβωθεί η σημαντικότητα και ο ρόλος των παραγόντων αυτών, αλλά και να διευκρινιστεί ο τρόπος με τον οποίο επιδρούν σε κάθε ένα από τα παραπάνω. Προκειμένου να διερευνηθούν όλα τα παραπάνω, συμπληρώθηκε ερωτηματολόγιο από ένα δείγμα 541 ατόμων, οι οποίοι έπρεπε να είναι 18 ετών και άνω, κάτοικοι του νομού Αττικής και είτε να χρησιμοποιούν, είτε να μη χρησιμοποιούν ποδήλατο. Η δειγματοληπτική έρευνα διεξήχθη από τις 30/10/2012 έως τις 16/12/2012. Από την εκτίμηση των 7 παραπάνω παλινδρομήσεων διαπιστώθηκε ότι οι άντρες είναι πιθανότερο να χρησιμοποιούν ποδήλατο, αλλά και ότι το χρησιμοποιούν σε μεγαλύτερη συχνότητα, ενώ είναι περισσότερο πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν ή να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το ποδήλατο στο μέλλον και είναι πιθανότερο να το χρησιμοποιούν για μετάβαση στο χώρο εργασίας τους και για οικονομικούς λόγους. Οι συμμετέχοντες μικρότερης ηλικίας είναι περισσότερο πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν ή να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το ποδήλατο στο μέλλον, είναι πιο πιθανό να το χρησιμοποιούν για μετάβαση στο χώρο εργασίας τους και για οικονομικούς λόγους, ενώ είναι λιγότερο διατεθειμένοι να δώσουν ένα χρηματικό ποσό για δημιουργία ποδηλατικών υποδομών και εγκαταστάσεων. Όσον αφορά το μορφωτικό επίπεδο προκύπτει ότι τα άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου είναι λιγότερο πιθανό να χρησιμοποιούν ποδήλατο, ενώ διαπιστώθηκε ότι το χρησιμοποιούν σε μικρότερη συχνότητα από τους υπόλοιπους. Επίσης, εκείνοι με υψηλό μηνιαίο ατομικό εισόδημα είναι πιθανότερο να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για μετάβαση στο χώρο εργασίας τους και είναι περισσότερο διατεθειμένοι να δώσουν ένα χρηματικό ποσό για δημιουργία ποδηλατικών υποδομών και εγκαταστάσεων. Τέλος, επιβεβαιώθηκε η ανταγωνιστική σχέση του αυτοκινήτου και του ποδηλάτου, καθώς όσοι χρησιμοποιούν συχνότερα ως μέσο μετακίνησης το αυτοκίνητο παρουσιάζουν μικρότερες πιθανότητες να χρησιμοποιούν το ποδήλατο, είναι λιγότερο πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν ή να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν ποδήλατο στο μέλλον, είναι λιγότερο πιθανό να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για μετάβαση στο χώρο εργασίας και έχουν λιγότερες πιθανότητες να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για οικονομικούς και για περιβαλλοντικούς λόγους.