Περίληψη:
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Τη σημερινή εποχή τα προβλήματα σχετιζόμενα με την διατροφή στην παιδική ηλικία αποτελούν σημαντικά προβλήματα δημόσιας υγείας.
ΣΚΟΠΟΣ: Σκοπός της παρούσας πτυχιακής μελέτης είναι η μελέτη της σχέσης μεταξύ διαφήμισης και προώθησης προϊόντων με την διαιτητική πρόσληψη παιδιών προεφηβικής ηλικίας.
ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΙ: Αρχικά σε συνεργασία με την εταιρεία ZENITH, δημιουργήθηκαν αρχεία για τις διαφημίσεις που προβλήθηκαν στην ελληνική τηλεόραση για την χρονική περίοδο από Σεπτέμβριο 2007 έως και Απρίλιο 2008. Επιπρόσθετα, χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από τη μελέτη PROGRESS, μία συγχρονική επιδημιολογική μελέτη. Συμμετείχαν 447 παιδιά 9 έως 13 ετών από τυχαία επιλεγμένα δημόσια δημοτικά σχολεία από το νομό Αττικής. Συλλέχθηκαν στοιχεία για το βάρος, το ύψος και το ΔΜΣ των παιδιών ενώ έγινε αξιολόγηση της παρακολούθησης τηλεοπτικών προγραμμάτων (7ήμερο ημερολόγιο).
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Τα αποτελέσματα της ερευνάς μας έδειξαν ότι το 23% των διαφημίσεων αφορούσαν τρόφιμα ενώ σε κάθε ώρα τηλεοπτικού προγράμματος αντιστοιχούσαν 33.2 διαφημίσεις και 8.2 διαφημίσεις τροφίμων. Το 22.83% των διαφημίσεων τροφίμων αφορούσαν γλυκά, το 16.63% γαλακτοκομικά προϊόντα, το 4.84% αναψυκτικά. Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι η αυξημένη τηλεθέαση συσχετίζεται ισχυρά με αυξημένη κατανάλωση σνακ πλούσιων σε λιπαρά και αναψυκτικών και μειωμένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Η έκθεση σε διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων συσχετίστηκε ισχυρά με την κατανάλωση ανθυγιεινών τροφίμων τόσο στα αγόρια όσο και στα κορίτσια. Αντίθετα, οι διαφημίσεις υγιεινών τροφίμων φάνηκε να ασκούν μικρότερη επιρροή στην διατροφή τόσο των κοριτσιών όσο και των αγοριών. Ακόμα, η έκθεση σε διαφημίσεις που προβάλλουν ανθυγιεινά τρόφιμα σχετίζεται με μειωμένη πιθανότητα τήρησης των συστάσεων για την παιδική ηλικία, τόσο σε επίπεδο μακροθρεπτικών συστατικών όσο και σε επίπεδο ομάδων τροφίμων.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Βασισμένοι στα παραπάνω ευρήματα καθίσταται κάτι παραπάνω από επιτακτική η ανάγκη σχεδιασμού και εφαρμογής προγραμμάτων πρόληψης των διατροφικών διαταραχών στην παιδική ηλικία.