Περίληψη:
Υπόβαθρο: Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη (ΠχΓ) είναι εξαιρετικά δημοφιλή στην αγορά, καθώς πέρα από τα άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη επιλέγονται και από άτομα χωρίς κάποια διάγνωση, στο πλαίσιο των σύγχρονων διατροφικών τάσεων, που σχετίζουν την αποφυγή της γλουτένης με την υγεία, την ευεξία ή την απώλεια βάρους. Παράλληλα, η αυξανόμενη επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη διάδοση διατροφικών πληροφοριών έχει μεταβάλει τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές/τριες διαμορφώνουν στάσεις και αντιλήψεις για τα προϊόντα αυτά. Οι λόγοι για τους οποίους άτομα χωρίς κοιλιοκάκη επιλέγουν τα ΠχΓ και κατά πόσο το ψηφιακό μάρκετινγκ τελικά επηρεάζει την επιλογή των ατόμων δεν έχουν μελετηθεί επαρκώς. Σκοπός: Σκοπός της μελέτης ήταν να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ ψηφιακού μάρκετινγκ και κατανάλωσης ΠχΓ από άτομα χωρίς κοιλιοκάκη στην Ελλάδα, εστιάζοντας στις τάσεις, τις αντιλήψεις και την πρόθεση αγοράς. Μεθοδολογία: Αναπτύχθηκε διαδικτυακό ερωτηματολόγιο που διερεύνησε την κατανάλωση, τις αντιλήψεις και τις στάσεις των ατόμων για τα ΠχΓ, καθώς και για τον τρόπο με τον οποίο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τις αποφάσεις τους. Το ερωτηματολόγιο παρέμεινε ανοιχτό περίπου 1 μήνα. Για τη διερεύνηση συσχέτισης μεταξύ της κατανάλωσης ΠχΓ και άλλων παραγόντων χρησιμοποιήθηκε η δοκιμασία Chi-Square (x2) και η λογιστική παλινδρόμηση. Αποτελέσματα: Από το συνολικό δείγμα (n=314), τα άτομα που καταναλώνουν ή έχουν δοκιμάσει ΠχΓ αποτελούσαν το 68,2%. Η κατανάλωση ΠχΓ συσχετίστηκε θετικά με την ηλικία (p=0,039), με την αντίληψη ότι τα ΠχΓ είναι πιο υγιεινά (p=0,003), με την κατανάλωση προϊόντων χωρίς λακτόζη (p<0,001) και προϊόντων υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη (p=0,031) αλλά και με την προβολή διαφημίσεων για τα ΠχΓ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (p=0,013). Οι πιο σημαντικοί λόγοι κατανάλωσης ΠχΓ αποτέλεσαν η πληροφόρηση μέσω άρθρων ή ενημερωτικών εκπομπών και σύστασης από ειδικό υγείας, ενώ δοκιμής ΠχΓ η σύσταση από φίλους/οικογένεια και οι διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ οι προτάσεις από influencer συγκέντρωσαν πολύ χαμηλά ποσοστά και στις δύο ομάδες. Συμπέρασμα: Η κατανάλωση ΠχΓ συνδεόταν σε μεγάλο βαθμό με θετικές, αλλά επιστημονικά μη τεκμηριωμένες, αντιλήψεις, όπως το ότι είναι πιο υγιεινά, και σημαντικό εύρημα ήταν ότι υπήρξε συσχέτιση μεταξύ κατανάλωσης ΠχΓ και θέασης διαφημίσεων για αυτά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Λέξεις-κλειδιά:
δίαιτα ελεύθερη γλουτένης, ψηφιακό μάρκετινγκ, αντιλήψεις καταναλωτών, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προϊόντα χωρίς γλουτένη