Οι διεθνείς συγκρίσεις και συνιστώσες ενός ποιοτικού και αποτελεσματικού δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. Η «από τα κάτω προς τα επάνω» θεώρηση της αποκέντρωσης στην ελληνική δημόσια παιδεία και ο αναδυόμενος ρόλος του εκπαιδευτικού

Μεταπτυχιακή Εργασία 30528 277 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Οι διεθνείς συγκρίσεις και συνιστώσες ενός ποιοτικού και αποτελεσματικού δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. Η «από τα κάτω προς τα επάνω» θεώρηση της αποκέντρωσης στην ελληνική δημόσια παιδεία και ο αναδυόμενος ρόλος του εκπαιδευτικού
Συγγραφέας:
Καρβουνοπούλου, Μαρία
Επιβλέπων καθηγητής:
Μαυρομμάτης, Γεώργιος
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική προσεγγίζει την προβληματική της ποιοτικής εκπαίδευσης στα σχολεία, τις βασικές συνιστώσες αυτής, καθώς και τους κοινούς άξονες – προτεραιότητες προς την παροχή της στους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Αν και απώτερη επιδίωξη είναι η εστίαση στην ελληνική περίπτωση, η τελευταία επιχειρείται κατόπιν μελέτης βασικών δεικτών ποιότητας των εκπαιδευτικών συστημάτων, οι οποίοι παρουσιάζονται στο πρώτο κεφάλαιο της διπλωματικής. Η παρουσίαση και ανάλυση των επιμέρους δεικτών αυτών, σκοπό έχει την εισαγωγή του αναγνώστη στο θεωρητικό πλαίσιο -ευρωπαϊκό ως επί τω πλείστων- κοινώς αποδεκτών παραμέτρων για μία ποιοτική εκπαίδευση. Καθότι οι εκπαιδευτικές νόρμες δεν ορίζονται πλέον αποκλειστικά σε εθνικό επίπεδο, αλλά ούτε και η επαγγελματική απορρόφηση των μαθητών αφορά αποκλειστικά την χώρα τους, η ανάλυση των δεικτών που λαμβάνονται υπόψη στη συγκριτική μελέτη παροχής μίας ποιοτικής εκπαίδευσης σε κάθε κράτος, καθίσταται επιτακτική.
Στη συνέχεια, στο δεύτερο κεφάλαιο, επιδιώκεται η εστίαση σε ένα ευρωπαϊκό κράτος, εκείνο της Εσθονίας. Η Εσθονία επιλέχθηκε, καθώς παρουσιάζει μία πολύ καλή εικόνα στους επιμέρους δείκτες αξιολόγησης της εκπαιδευτικής της πορείας και του μαθησιακού επιπέδου των μαθητών της. Πέραν όμως της παραπάνω πολύ καλής εικόνας, η Εσθονία θεωρείται κατάλληλη για μία συγκριτική μελέτη, καθότι αποτελεί μία χώρα συγκρίσιμη και σε άλλα μεγέθη, όπως για παράδειγμα της έκτασης, το οικονομικό και το πληθυσμιακό, με την Ελλάδα.
Ακολούθως, στο τρίτο κεφάλαιο μελετάται και αναλύεται το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας. Παρουσιάζονται και αναλύονται εκτός των άλλων τα ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της και ο τρόπος που εκείνα επηρεάζουν την εκπαίδευση, καθώς και οι εκπαιδευτικές πολιτικές σε βάθος χρόνου. Εξετάζονται οι επιμέρους δείκτες «ποιότητας» της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και η διαχρονική πορεία αυτών, καθώς και ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο υπάρχον συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Την βιβλιογραφική μελέτη αξιοποιεί το τέταρτο κεφάλαιο της διπλωματικής, μέσω του οποίου ολοκληρώνεται η δευτερογενής έρευνα. Στο κεφάλαιο αυτό επιδιώκεται η σύνθεση μίας S.W.O.T. Ανάλυσης των δημόσιων σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, με διττό σκοπό. Πρώτον τον λειτουργικό συγκερασμό των προηγούμενων κεφαλαίων και δεύτερον τη σύσταση του οργανωτικού και θεματικού πλαισίου της πρωτογενούς έρευνας που θα ακολουθήσει.
Ακολούθως, στο πέμπτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η πρωτογενής έρευνα, η οποία διεξάγεται μέσω ημι-δομημένων συνεντεύξεων σε δέκα εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, ορισμένοι εκ των οποίων κατέχουν και διοικητικές θέσεις. Σκοπός αυτής είναι η αποσαφήνιση της πρόθεσης των εκπαιδευτικών για κατοχή περισσότερης εκπαιδευτικής, οργανωτικής και διδακτικής ελευθερίας και αυτενέργειας, καθώς και η διερεύνηση του είδους αυτής. Επιπλέον, επιδιώκεται η σύνθεση των απόψεων περί των εμποδίων και προβληματισμών των εκπαιδευτικών/διευθυντών σχολικών μονάδων, όσον αφορά την προσφορά ενός «ποιοτικότερου» εκπαιδευτικού δημόσιου σχολικού συστήματος στην Ελλάδα. Επιπλέον, διερευνά ποιες προτεραιότητες θα πρέπει να θέσει το κράτος και ποιες αδυναμίες πρέπει να διορθώσει, ενώ παράλληλα εστιάζει στις απόψεις σχετικά με τον εξευρωπαϊσμό της ελληνικής σχολικής εκπαίδευσης.
Ολοκληρώνοντας τόσο τη δευτερογενή, όσο και την πρωτογενή έρευνα, το έκτο κεφάλαιο επιχειρεί μία σειρά διαπιστώσεων περί αντικειμενικότητας των παραμέτρων που χρησιμοποιήθηκαν στον πίνακα SWOT και των παραγόντων που αναφέρθηκαν στις συνεντεύξεις. Κλείνοντας, στο έβδομο και τελευταίο κεφάλαιο διατυπώνονται τρεις προτάσεις που κατεύθυνσή τους έχουν την προσφορά μίας ποιοτικότερης και «ανταγωνιστικότερης» δημόσιας σχολικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-07-08
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Γεωγραφία (Γενικά)
Λοιπά Θέματα:
Εκπαίδευση - Ελλάδα
Λέξεις-κλειδιά:
Ελλάδα, ευρωπαϊκή ένωση, Εσθονία, Εκπαίδευση, ανθρώπινο κεφάλαιο
Περιγραφή:
256 σ.,εικ.,πίν.,διαγρ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

MariaKarvounopoulou.pdf

5 MB