Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος του Διευθυντή της σχολικής μονάδας στην αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων στο σχολείο. Η περίπτωση του σχολικού εκφοβισμού
Συγγραφέας:
Σβανά, Ελένη, Κωνσταντίνος
Επιβλέπων καθηγητής:
Κωσταρά, Ευφροσύνη
Περίληψη:
Ένας από τους βασικούς ρόλους που καλείται ο Διευθυντής μιας σχολικής μονάδας να επιτελέσει είναι να ηγηθεί της διαχείρισης των κρίσεων που ενίοτε ανακύπτουν σε έναν σχολικό οργανισμό. Τέτοιες κρίσεις συχνά οφείλονται σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και ο Διευθυντής είναι αυτός που πρέπει να οδηγήσει τη σχολική κοινότητα στην έξοδο από αυτή την κατάσταση και την πλήρη ανάκαμψη από αυτήν. Στην παρούσα εργασία δειρευνώνται οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών αλλά και των ίδιων των Διευθυντών για την αποτελεσματικότητα του ρόλου του Διευθυντή στη διαχείριση μιας τέτοιας κρίσης. Μέσα από τις συνεντεύξεις τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των Διευθυντών διαφαίνονται οι απόψεις τους για τη σωστή αντιμετώπιση μιας κρίσης, πώς αυτή μπορεί να προληφθεί αλλά και να αντιμετωπιστεί επαρκώς.
Η έρευνα έδειξε ότι ο ρόλος του Διευθυντή είναι εξέχουσας σημασίας στη διαχείριση των κρίσεων γενικά και σε αυτό συγκλίνουν οι απόψεις τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των Διευθυντών τους. Σύγχυση παρατηρήθηκε γύρω από την ύπαρξη ή μη ενός πρωτοκόλλου διαχείρισης κρίσεων που συνδέονται με φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού. Ενώ αναφερόμενοι σε άλλα είδη κρίσεων, όπως αυτές που οφείλονται σε φυσικές καταστροφές, ήταν πιο ξεκάθαροι υπέρ της ύπαρξης ενός πρωτοκόλλου και ήταν σε θέση να απαριθμήσουν τις απαραίτητες ενέργειες που αυτό περιλαμβάνει και την ανάθεση των ρόλων του καθενός, στην περίπτωση των κρίσεων σχολικού εκφοβισμού οι γνώμες διίστανται και ούτε οι εκπαιδευτικοί ούτε οι διευθυντές είναι σε θέση να αναφέρουν προκαθορισμένες ενέργειες και να αναφέρουν τον δικό τους ρόλο σε αυτές. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων στις περιπτώσεις αυτές φαίνεται να λειτουργούν διαφορετικά ανάλογα με το περιστατικό: την έκτασή του και τον αριθμό αλλά και τα προσωπικά χαρακτηριστικά των εμπλεκομένων.
Στη διαχείριση των κρίσεων στις σχολικές μονάδες ο Διευθυντής έχει περισσότερο επιτελικό και ελεγκτικό ρόλο αλλά ειδικότερα στην αντιμετώπιση των κρίσεων που αφορούν σε περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού ο ρόλος του είναι περισσότερο ουσιαστικός και λειτουργεί επιπρόσθετα, προς επίρρωσιν των προσπαθειών του εκπαιδευτικού της τάξης να λήξει το περιστατικό.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-04-07
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Εκπαίδευση
Λοιπά Θέματα:
Εκπαιδευτικοί, Αποτελεσματικότητα των
Εκπαιδευτική ηγεσία
Λέξεις-κλειδιά:
Αντιλήψεις εκπαιδευτικών, διαχείριση κρίσεων, Διευθυντής,σχολικός εκφοβισμός
Άδεια χρήσης:

Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0