Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη εστιάζει στη Θετική Ψυχολογία και τη Θετική Εκπαίδευση, διερευνώντας την αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος παρέμβασης Θετικής Ψυχολογίας στην ευημερία Ελλήνων μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μέσω της χρήσης του ερωτηματολογίου PERMA-Profiler, αξιολογήθηκαν οι πέντε βασικοί πυλώνες της ευημερίας: Θετικά συναισθήματα, Εμπλοκή, Σχέσεις, Νόημα και Επίτευξη και η μεταβολή αυτών πριν και μετά την παρέμβαση, ενώ επιπρόσθετα διερευνήθηκε η επίδραση της παρέμβασης τόσο στη σχολική τους εμπειρία όσο και στη συνολική ψυχολογική τους ευημερία. Στην έρευνα συμμετείχαν 221 μαθητές από σχολεία της Αττικής και επαρχιακών πόλεων, με 54 εξ αυτών να αποτελούν την ομάδα ελέγχου. Τα ερευνητικά ερωτήματα αφορούσαν στην αναγνώριση των κυρίαρχων Παραγόντων Ευημερίας στον ελληνικό μαθητικό πληθυσμό, στη διερεύνηση διαφορών βάσει δημογραφικών χαρακτηριστικών (π.χ. φύλο, περιοχή, εθνικότητα) και στην εκτίμηση της επίδρασης της παρέμβασης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η Ευτυχία αναδείχτηκε ως ο επικρατέστερος Παράγοντας Ευημερίας (Μ.Τ.=8,25, Τ.Α.=2,09), ενώ η Μοναξιά εμφάνισε τη χαμηλότερη μέση τιμή (Μ.Τ.=3,46, Τ.Α.=2,91). Η πειραματική ομάδα παρουσίασε βελτίωση στους παράγοντες του Νοήματος της ζωής και του Επιτεύγματος μετά την παρέμβαση, ωστόσο μεταξύ της πειραματικής ομάδας και της ομάδας ελέγχου δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές πάρα μόνο στον παράγοντα της Ευτυχίας, στον οποίο η ομάδα ελέγχου κατέγραψε αυξημένες βαθμολογίες, κατά τη δεύτερη μέτρηση. Η διαφοροποίηση αυτή ερμηνεύεται υπό το πρίσμα της μεταγνωστικής ευαισθητοποίησης και της αυτοκριτικής συνειδητοποίησης (Lyubomirsky, 2008), υποδηλώνοντας ότι οι βραχυχρόνιες παρεμβάσεις ενισχύουν την αυτογνωσία επηρεάζοντας την αντίληψη των Παραγόντων της Ευημερίας. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη για μακροχρόνιες παρεμβάσεις που θα ενσωματώνονται στη σχολική κουλτούρα και θα λαμβάνουν υπόψη κοινωνικούς παράγοντες, ώστε να ενισχύσουν την ψυχική ανθεκτικότητα και την προσωπική ανάπτυξη των μαθητών.
Λέξεις-κλειδιά:
Θετική Εκπαίδευση, Ερωτηματολόγιο μετρησης της Ευημερίας, Θετική Ψυχολογία, Ευημερία μαθητών, Προγράμματα Παρέμβασης Θετικής Ψυχολογίας