Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας που αναφέρεται στην φιλία των παιδιών των μεταναστών και στην ποιότητα της κοινωνικής και σχολικής τους ζωής. Η ανασκόπηση αποσαφηνίζει και πλαισιώνει εννοιολογικά όρους όπως η φιλία, η ομοφιλία, η μετανάστευση, το πολιτιστικό κεφάλαιο, ο επιπολιτισμός και η ποιότητα ζωής. Ανασκοπούνται 32 έρευνες που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια και οι οποίες αναζητήθηκαν και εντοπίστηκαν στις βάσεις δεδομένων Scopus και Google Scholar με τις λέξεις-κλειδιά ‘immigrant children’, ‘friendship’, ‘φιλίες στα παιδιά’, ‘παιδιά μεταναστών’ ‘ποιότητα ζωής παιδιών’. Οι έρευνες που ανασκοπούνται περιγράφουν τα χαρακτηριστικά των φιλικών σχέσεων των παιδιών μεταναστών και παρουσιάζουν τις διαφορές που εντοπίζονται στις φιλικές σχέσεις των παιδιών μεταναστών – ως προς τον αριθμό των φίλων, τη σταθερότητα, την οικειότητα, την υποστήριξη, την συναισθηματική ασφάλεια – σε σύγκριση με τις φιλίες των παιδιών που κατοικούν στον τόπο καταγωγής τους. Επιπλέον, εξετάζεται το φαινόμενο της εθνοτικής ομοφιλίας και ο αντίκτυπος της γενιάς των μεταναστών και του βαθμού επιπολιτισμού στην δημιουργία και την σύνθεση των φιλικών σχέσεων των παιδιών των μεταναστών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά μετανάστες είναι πιθανότερο να δημιουργήσουν φιλίες με συνομηλίκους της ίδιας εθνικότητας. Ενώ τα παιδιά μετανάστες της πρώτης γενιάς βίωσαν ως έναν βαθμό κοινωνική περιθωριοποίηση, τα παιδιά μετανάστες δεύτερης και τρίτης γενιάς είναι καλύτερα ενσωματωμένα κοινωνικά και δημιουργούν περισσότερες, ποιοτικότερες και σταθερότερες διαφυλετικές φιλίες, ως αποτέλεσμα της σταδιακά μεγαλύτερης επαφής τους με την κουλτούρα της χώρας υποδοχής. Οι φιλίες αυτές φαίνονται να είναι λιγότερες σε αριθμό και λιγότερο σταθερές, αλλά το ίδιο ποιοτικές και υποστηρικτικές, όπως εκείνες των παιδιών της κυρίαρχης κουλτούρας. Τα ευρήματα της βιβλιογραφικής ανασκόπησης αναδεικνύουν την σημασία της φιλίας για την κοινωνική προσαρμογή και την γενικότερη ποιότητα ζωής – ως προς την ψυχολογική και συναισθηματική ευεξία, τη σχολική προσαρμογή και τη συμπεριφορική ισορροπία – των παιδιών των μεταναστών στις χώρες στις οποίες εγκαθίστανται.