Διερεύνηση των κίνητρων των παιδιών που ασχολούνται με εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης

Μεταπτυχιακή Εργασία 29943 52 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση των κίνητρων των παιδιών που ασχολούνται με εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης
Συγγραφέας:
Κουνάδη, Ειρήνη, Φώτιος
Επιβλέπων καθηγητής:
Παναγιωτάκος, Δημοσθένης
Περίληψη:
Σκοπός: Σκοπός της εργασίας είναι να αποτιμήσει και να αξιολογήσει παράγοντες που επηρεάζουν την ενασχόληση με εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης σε δείγμα παιδιών και εφήβων του ελληνικού πληθυσμού.
Υλικό και Μέθοδος: Η αναζήτηση ερευνών πραγματοποιήθηκε σε διεθνείς βάσεις δεδομένων όπως PubMed και στον μελετητή Google Scholar. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης αναδεικνύουν τις ευεργετικές ιδιότητες που ασκούν στα παιδιά και στους εφήβους όπως να αποκτήσουν νέες κινητικές δεξιότητες, να βελτιώσουν τις ήδη υπάρχουσες, να καλλιεργήσουν τις κοινωνικές και γνωστικές τους δεξιότητες καθώς και την ψυχική τους υγεία και να υιοθετήσουν υγιείς συνθήκες ζωής.
Στην έρευνα συμμετείχαν 500 μαθητές ηλικίας 10-17 ετών από σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα αλλά το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν από την Αθήνα. Τα παιδιά ήταν μαθητές σχολείου που ασχολούνταν ερασιτεχνικά με τον αθλητισμό αλλά και κάποια παιδιά από αθλητικά σωματεία.
Για τη συλλογή δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια για την αξιολόγηση των κινήτρων για την εξωσχολική απασχόληση σε σωματικές δραστηριότητες. Τα ερωτηματολόγια ήταν σε έντυπη μορφή και ηλεκτρονική μορφή. Περιελάμβαναν 17 ερωτήσεις σχετικές με τον αθλητισμό και ακολουθούσε και ένα ερωτηματολόγιο διατροφικών συνηθειών Kidmed, το οποίο είναι ένας δείκτης που δείχνει κατά πόσο η διατροφή των παιδιών συμβαδίζει με το πρότυπο της μεσογειακής διατροφής. Επίσης, το ερωτηματολόγιο περιείχε στοιχεία καταγραφής των δημογραφικών χαρακτηριστικών του δείγματος όπως φύλο, ηλικία, επίπεδο εκπαίδευσης, τάξη και περιοχή κατοικίας.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι ο κυρίαρχος λόγος για ένα παιδί ή έφηβο να ασχοληθεί με την εξωσχολική σωματική άσκηση είναι η ανάπτυξη ενός δυνατού, μυώδους σώματος, λιγότερο η χαρά και διασκέδαση που του προσφέρει ο αθλητισμός, σε αντίθεση με την καλή υγεία που μπορεί να επιφέρει η άσκηση.
Επίσης ο αθλητισμός τους βοηθάει να αγωνίζονται, να προσπαθούν και να μην εγκαταλείπουν. Τα παιδιά και οι έφηβοι προτιμούν ξεκάθαρα την οργανωμένη εκγύμναση καθώς υπάρχει πρόγραμμα και οργάνωση. Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των παιδιών και εφήβων ασχολείται κυρίως με τα ομαδικά αθλήματα σε οργανωμένους συλλόγους. Βέβαια σε κάποια παιδιά αρέσει και το παιχνίδι στη γειτονιά, γιατί είναι πιο ανέμελο και χωρίς άγχος.
Μεγάλη επιρροή ασκούν οι γονείς στην απόφαση των παιδιών να συμμετέχουν σε κάποια αθλητική δραστηριότητα. Τα παιδιά θα σταματούσαν την αθλητική τους δραστηριότητα στην περίπτωση έλλειψης χρόνου και διαβάσματος. Τέλος αυτό που τους προσφέρει μελλοντικά η ενασχόλησή τους με ένα άθλημα είναι «η δια βίου άσκηση» το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς θα συνεχίσουν να ασκούνται σε όλη τους τη ζωή.
Συμπεράσματα: Η άσκηση στην παιδική ηλικία είναι ζωτικής σημασίας για την ολιστική ανάπτυξη του παιδιού. Προάγει τη σωματική και ψυχική υγεία, καλλιεργεί κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες και διαμορφώνει υγιείς συνήθειες ζωής. Η ενθάρρυνση της άσκησης από μικρή ηλικία αποτελεί επένδυση για το μέλλον, καθώς εξοπλίζει τα παιδιά με τα εφόδια για μια υγιή και ισορροπημένη ζωή. Γενικότερα οι κύριοι λόγοι και τα κίνητρα που ωθούν παιδιά και τους έφηβους να ασχολούνται με τον εξωσχολικό αθλητισμό είναι οι ακόλουθοι και έχουν στόχο τη βελτίωση των δεξιοτήτων, την επιτυχία ,τη δηµιουργία φίλων, την απελευθέρωση και εκτόνωση ενέργειας ,την ομαδικότητα, την καλή φυσική κατάσταση ,τη χαρά και τη διασκέδαση
Επιπλέον η οικογένεια και το σχολείο διαδραματίσουν υποστηρικτικό ρόλο. Οι γονείς παίζουν καθοριστικό ρόλο στη συμμετοχή των παιδιών στον αθλητισμό και μπορούν να αποτελέσουν πρότυπο, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες που ταιριάζουν στα ενδιαφέροντά τους. Το σχολείο, από την πλευρά του, μπορεί να ενσωματώσει προγράμματα Φυσικής Αγωγής που δίνουν έμφαση στη διασκέδαση και την ομαδικότητα.
Συμπερασματικά οι εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης, είναι αυτές που συντροφεύουν ένα παιδί στον ελεύθερο του χρόνο, αυτές που το βοηθούν να αναπτύξει τις δεξιότητες(γνωστικές, κινητικές, κοινωνικές)του, να αποκτήσει καινούρια ενδιαφέροντα και να διευρύνει τα ταλέντα του. Το παιδί μαθαίνει να κοινωνικοποιείται, να συναναστρέφεται με συνομήλικους, να γνωρίζει τους κανόνες και την ευγενή άμιλλα.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-03-06
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Διατροφή (Γενικά). DRI’s
Λοιπά Θέματα:
Άσκηση στα παιδιά
Λέξεις-κλειδιά:
εξωσχολικές δραστηριότητες, άσκηση, Φυσική Αγωγή, κίνητρα, αθλητισμός
Περιγραφή:
67 σ.,εικ.,πίν.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

EIRINIKOUNADI.pdf

1 MB