Η ιστορική εκπαίδευση σε μουσειακό περιβάλλον μέσω θεατροπαιδαγωγικών τεχνικών

Μεταπτυχιακή Εργασία 29816 5 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Η ιστορική εκπαίδευση σε μουσειακό περιβάλλον μέσω θεατροπαιδαγωγικών τεχνικών
Συγγραφέας:
Μπεκντεμίρ - Παπαδοπούλου, Iωάννα, Νικόλαος
Επιβλέπων καθηγητής:
Φιλιππουπολίτη, Αναστασία
Περίληψη:
Επίκεντρο του ερευνητικού ενδιαφέροντος της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η ανίχνευση και ερμηνεία του μαθησιακού αποτελέσματος α) σε ιστορικό περιβάλλον («αυθεντικοί» πόροι του παρελθόντος και ερμηνεία υλικών καταλοίπων ως ιστορικών μαρτυριών) και β) σε παιδαγωγικές συνθήκες ενεργητικής μάθησης (δραματοποίηση κομβικών γεγονότων του παρελθόντος). Η ερευνητική μουσειακή δράση που έχει σχεδιαστεί για τις ανάγκες της εργασίας αποτελεί μια απόπειρα ανάπλασης όψεων του ιστορικού παρελθόντος (Ρεπούση, 2004) για τις ανάγκες της ιστορικής εκπαίδευσης.
Η έρευνα στηρίχτηκε στα ευρήματα που προέκυψαν από την υλοποίηση της δράσης Τις αγορεύειν βούλεται; που σχεδιάστηκε ειδικά για την παρούσα έρευνα, ενσωματώνοντας πολυπρισματικά παιχνίδια ρόλων, αγώνα λόγου υπό διλημματική συνθήκη (Turner κ.ά., 1989) και αναστοχασμό. Στη δράση συμμετείχαν ενήλικες, στο πλαίσιο της διά βίου μάθησης (Νάκου, 2009). Την έρευνα απασχολούν ερωτήματα όπως η διεπιστημονική συμβολή των δύο παραμέτρων στην ενίσχυση της ιστορικής κατανόησης, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ιστορικής σκέψης, στην επίδραση στην εμπλοκή και τα κίνητρα για ιστορική μάθηση, στην καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης, στην ιστορική τεκμηρίωση. Τα μεθοδολογικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν είναι «ποιοτικά» (McNiff & Whitehead, 2011). Η αποτελεσματικότητα της έρευνας αξιολογήθηκε με δείκτες επιτυχίας τον βαθμό στον οποίο απαντήθηκαν τα ερευνητικά ερωτήματα. Από την αξιολόγηση των ευρημάτων προέκυψε ότι η συνδυαστική αξιοποίηση θεατροπαιδαγωγικών τεχνικών, ως εργαλείων που προάγουν την ενεργητική μάθηση, σε ιστορικό χώρο, στον οποίο εγγράφεται υλικά και απτά το παρελθόν και με το οποίο αλληλεπιδρά το υποκείμενο μάθησης (Hein, 1998 στο Φιλιππουπολίτη, 2010), συμβάλλουν ποιοτικά στην καλλιέργεια ιστορικών δεξιοτήτων, καθώς και στον ιστορικό γραμματισμό (Καραμανώλη, 2017).
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-11-13
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Πολιτισμός και πολιτισμικές διαδικασίες (κοινωνική αλλαγή, δομισμός, διάχυση)
Εκπαίδευση
Λοιπά Θέματα:
Μουσεία - Εκπαιδευτικές απόψεις
Θέατρο στην εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
μουσειοπαιδαγωγική, ιστορικές δεξιότητες, θεατροπαιδαγωγικές τεχνικές, μουσειακή μάθηση, ιστορική εκπαίδευση
Περιγραφή:
200 σ.,εικ.,πίν.,σχ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

IOANNABEKNTEMIR.pdf

35 MB