Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης: διερεύνηση προσωπικότητας χρήστη και κινήτρων και μοτίβων χρήσης

Πτυχιακή Εργασία 29432 6 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης: διερεύνηση προσωπικότητας χρήστη και κινήτρων και μοτίβων χρήσης
Συγγραφέας:
Καλαβρυτινού, Έλλη, Λεωνίδας
Επιβλέπων καθηγητής:
Μπαρδάκη, Κλεοπάτρα
Περίληψη:
Σκοπός της εργασίας είναι να διερευνήσει και να κατανοήσει τους λόγους για τους οποίους ένας χρήστης επιλέγει να αλληλεπιδρά μέσα σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, και πιο συγκεκριμένα στην πλατφόρμα του Instagram. Παράλληλα, εξετάζουμε αν οι λόγοι αυτοί ενισχύονται με συγκεκριμένα στοιχεία του χαρακτήρα και με ποια μοτίβα συμπεριφοράς εν τέλει αποτυπώνονται.
Το αντικείμενο της μελέτης περιλαμβάνει αρχικά την ανάλυση των γενικών πυλώνων που σχετίζονται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην συνέχεια ερευνώνται τα κίνητρα των χρηστών τα οποία κατηγοριοποιούμε σε έξι τομείς: αναζήτηση κοινωνικής επίδρασης, συναισθηματική απόδραση, αποθήκευση αναμνήσεων, κοινωνική σύνδεση, αναζήτηση προσοχής, αναζήτηση πληροφορίας. Τέλος, διερευνώνται τα διάφορα μοτίβα συμπεριφοράς τα οποία χωρίζονται σε έξι γενικές κατηγορίες: απώλεια ελέγχου, άγχος ανάρτησης, παθητική χρήση, κοινωνική έγκριση, αίσθημα δυσφορίας, αυτοϋποτιμητική σύγκριση.
Η μεθοδολογία που ακολούθησα βασίστηκε αρχικά στην μελέτη των βασικών όρων μέσα από την βιβλιογραφία. Στην συνέχεια, πραγματοποίησα μια διαδικτυακή έρευνα μέσω ενός ερωτηματολογίου στο οποίο συμμετείχαν 203 τυχαίοι χρήστες του Instagram διαφόρων ηλικιών. Το ερωτηματολόγιο συνδύαζε το πενταπαραγοντικό μοντέλο προσωπικότητας (Big-Five Personality Traits Model) (Hamza & Arif, 2019), την κλίμακα IMQ, και την κλίμακα IUPQ (Romero Saletti, Van den Broucke, Billieux, Karila, Kuss, Rivera Espejo, Sheldon, Lang, Zimmer-Gembeck, Zollo, Courboin, Diez, Madison, Ramos-Diaz, Eguia Elias, & Otiniano, 2023) προκειμένου να συλλέγει δεδομένα για τον χαρακτήρα του χρήστη, τα κίνητρα χρήσης του και τα διάφορα μοτίβα συμπεριφοράς που παρουσιάζει σε αυτό. Τέλος, οι απαντήσεις του παραπάνω ερωτηματολογίου αναλύθηκαν για να βρεθούν τυχόν συσχετίσεις μεταξύ των διαφόρων μοτίβων συμπεριφοράς και χαρακτήρα, και των διαφόρων κινήτρων χρήσης.
Η μελέτη δείχνει ότι οι τύπος προσωπικότητας επηρεάζει τα κίνητρα χρήσης του Instagram. Οι εξωστρεφείς εστιάζουν περισσότερο στην κοινωνική σύνδεση και επίδραση, ενώ οι ευγενείς έχουν την ανάγκη για κοινωνική αλληλεπίδραση με μικρή τάση προς την κοινωνική έγκριση. Επιπλέον, οι δεκτικοί χρήστες είναι πιο ήρεμοι και ελέγχουν καλύτερα τη χρήση τους, σε αντίθεση με τους νευρωτικούς που εμφανίζουν αυξημένο άγχος, παθητική χρήση και τάση για σύγκριση. Τέλος, οι ευσυνείδητοι χρήστες ενδιαφέρονται για την αναζήτηση πληροφοριών και συγκριτικά με τους υπόλοιπους έχουν τον καλύτερο έλεγχο χρήσης.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-10-15
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Επιστήμη των υπολογιστών
Λοιπά Θέματα:
Κοινωνικά δίκτυα
Λέξεις-κλειδιά:
Ινσταγκραμ, Κίνητρα χρήσης, Μοτίβα συμπεριφοράς
Περιγραφή:
53 σ.,εικ.,πίν.,διαγρ.,σχ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

ElliKalavrytinou.pdf

2 MB