Περίληψη:
Η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της παρούσας διδακτορικής διατριβής αποσκοπούσε στο να διερευνήσει αν ένα Πρόγραμμα Παρέμβασης, βασισμένο στην προσέγγιση Gestalt και σε ασκήσεις mindfulness (ενσυνειδητότητας), επιφέρει ευεργετικές επιδράσεις στην ψυχολογική ευημερία φοιτητικού πληθυσμού. Το Πρόγραμμα Παρέμβασης αφορούσε στην υλοποίηση «Ομάδας Προσωπικής Ανάπτυξης» και αποσκοπούσε στην ανάπτυξη της επίγνωσης των συμμετεχόντων. Στην έρευνα συμμετείχαν 208 φοιτητές/τριες του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, από της/ές οι 148 αποτέλεσαν την Ομάδα Παρέμβασης και οι 60 την Ομάδα Ελέγχου. Όλοι/ες οι συμμετέχοντες/ουσες συναίνεσαν και συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια μια εβδομάδα πριν την έναρξη καθώς και μια εβδομάδα μετά τη λήξη του δέκα εβδομάδων Προγράμματος Παρέμβασης. Στόχος της έρευνας ήταν να εξετάσει αν το εν λόγω πρόγραμμα παρέμβασης βελτιώνει: α) την επίγνωση των συμμετεχόντων/ουσών σε αυτό και β) της δείκτες ψυχολογικής ευημερίας των φοιτητών της: την Ενσυνειδητότητα, Επίγνωση και Προσοχή, τη Συναισθηματική Νοημοσύνη, την Αυτοσυμπόνια, την Υποκειμενική Ευτυχία, την Ικανοποίηση από τη Ζωή, το Στρες, το Άγχος και την Κατάθλιψη, το Θετικό και Αρνητικό Συναίσθημα, τη Ρύθμιση Συναισθήματος και την Περιέργεια και την Ενεργητική Διερεύνηση. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι συμμετέχοντες/ουσες στην «Ομάδα Προσωπικής Ανάπτυξης» βελτίωσαν το επίπεδο ενσυνειδητότητας και όλους σχεδόν της δείκτες που χρησιμοποιήσαμε για να αξιολογήσουμε την ψυχολογική ευημερία. Επιπλέον, φαίνεται ότι παρουσιάζεται θετική συσχέτιση της Ενσυνειδητότητας, Επίγνωσης και Προσοχής με τη συνολική Συναισθηματική Νοημοσύνη και την Ικανοποίηση από τη Ζωή. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και εφαρμογή μελλοντικών παρεμβάσεων, στηρίζοντας την ακαδημαϊκή ζωή και την ανάπτυξη της ευημερίας των φοιτητών/τριών.
Λέξεις-κλειδιά:
Ομαδική Συμβουλευτική, Gestalt, Ενσυνειδητότητα, Προπτυχιακοί φοιτητές, Ευημερία