Το Τελευταίο Μίλι (Last Mile) στις Αστικές Διανομές μετά την Πανδημία: Εξέλιξη, Προοπτικές και η Στάση των Καταναλωτών

Μεταπτυχιακή Εργασία 28458 66 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Το Τελευταίο Μίλι (Last Mile) στις Αστικές Διανομές μετά την Πανδημία: Εξέλιξη, Προοπτικές και η Στάση των Καταναλωτών
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το Τελευταίο Μίλι (Last Mile) στις Αστικές Διανομές μετά την Πανδημία: Εξέλιξη, Προοπτικές και η Στάση των Καταναλωτών
Συγγραφέας:
Πολύζου, Ελένη, Άγγελος
Επιβλέπων καθηγητής:
Μαλινδρέτος, Γεώργιος
Περίληψη:
Υπόβαθρο: Η πανδημία COVID-19 μετασχημάτισε τις εφοδιαστικές αλυσίδες, καθιστώντας
δημοφιλή την παράδοση last mile.
Σκοπός: Η εξέταση των στάσεων των καταναλωτών έναντι της παράδοσης last mile.
Μεθοδολογία: Χορηγήθηκε ένα σχετικό ερωτηματολόγιο σε ένα δείγμα 185 ατόμων του
γενικού πληθυσμού. Η χορήγηση του ερωτηματολογίου πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά. Το
ερωτηματολόγιο αποτελούνταν από κοινωνικοδημογραφικά δεδομένα, ερωτήσεις για τη χρήση
του last mile και ερωτήσεις για την αποτίμηση όσον αφορά το last mile.
Αποτελέσματα: Αρχικά, η συντριπτική πλειονότητα των συμμετεχόντων φάνηκε να
χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες last mile, παρά τη σημαντική διακύμανση των φορών που τις έχουν
χρησιμοποιήσει το τελευταίο εξάμηνο. Σε γενικές ωστόσο γραμμές, οι συμμετέχοντες της
έρευνας είχαν χρησιμοποιήσει τις σχετικές αυτές υπηρεσίες από 1 έως 10 φορές (70.01%).
Δεύτερον, υπήρχε μία μεγάλη ετερογένεια σχετικά με την πρώτη φορά χρήσης μιας τέτοιας
υπηρεσίας, αφού ορισμένοι συμμετέχοντες είχαν αρχίσει να χρησιμοποιούν την υπηρεσία κατά
τη διάρκεια της πανδημίας, άλλοι μετά την πανδημία και, το μεγαλύτερο ποσοστό με 44.3%,
πριν από την πανδημία. Περίπου ένας στους τρεις συμμετέχοντες πληροφορήθηκε για πρώτη
φορά για τη σχετική αυτή υπηρεσία από το διαδίκτυο, ενώ το 1/4 των συμμετεχόντων
πληροφορήθηκε από κάποια εταιρεία. Τα βασικά πλεονεκτήματα της υπηρεσίας είναι η
μεγαλύτερη ευκολία και η οικονομία χρόνου. Η περιγραφική ανάλυση οδήγησε στη διαπίστωση
πως σχεδόν όλοι οι συμμετέχοντες πήγαιναν για παραλαβή του προϊόντος από την έξυπνη
θυρίδα είτε μέσω συμβατικού αυτοκινήτου είτε με τα πόδια. Οι συμμετέχοντες, περίπου 2 στους
3, επιθυμούσαν να φτάνουν σε αυτούς τα προϊόντα μέσω αυτοκινήτου, με τους περισσότερους,
συγκεκριμένα το 42,7%, να επιλέγει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ελάχιστοι συμμετέχοντες, μόλις
το 9.2%, προτίμησαν την ιδιαίτερα καινοτόμο μέθοδο των drone. Μία άλλη διαπίστωση της
έρευνας έχει να κάνει με απόσταση που θα δέχονταν να διανύσουν οι συμμετέχοντες για να
παραλάβουν ένα προϊόν από μία έξυπνη θυρίδα. Οι συμμετέχοντες δέχονταν να διανύσουν σε
γενικές γραμμές πολύ μικρές αποστάσεις, με μόλις το 7.1% των συμμετεχόντων να δεχόταν να
διανύσει μία απόσταση μεγαλύτερη των 5 km. Η αποτίμηση των συμμετεχόντων για την
παράδοση last mile ήταν ιδιαίτερα θετική, με μόνη παράμετρο που δεν αξιολογήθηκε θετικά
την περαιτέρω χρέωση των υπηρεσιών, αφού οι συμμετέχοντες ήταν σε μέτριο βαθμό
9
διαθέσιμοι να πληρώσουν παραπάνω. Τέλος, τα κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά των
συμμετεχόντων δεν σχετίζονταν σε μεγάλο βαθμό με την αποτίμησή τους για τις υπηρεσίες last
mile, με εξαίρεση το εκπαιδευτικό επίπεδο, αφού οι συμμετέχοντες υψηλότερου εκπαιδευτικού
επιπέδου είχαν και πιο θετική αποτίμηση.
Συμπεράσματα: Στη χώρα μας, χρησιμοποιούνται οι υπηρεσίες last mile σε ικανό βαθμό.
Ωστόσο, ορισμένες προτιμήσεις των χρηστών, όπως η ικανή προτίμηση για παράδοση των
προϊόντων με αυτοκίνητα συμβατικής καύσης, ενδεχομένως να είναι επιζήμιες για το
περιβάλλον. Περαιτέρω έμφαση πρέπει να δοθεί από όσους χαράσσουν σχετικές πολιτικές στην
περιβαλλοντική βιωσιμότητα του last mile.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-03-04
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Οικονομία
Βιώσιμη Ανάπτυξη
Λοιπά Θέματα:
Εφοδιαστική - Διοίκηση και οργάνωση
Λέξεις-κλειδιά:
παράδοση τελευταίου μιλίου, Βιώσιμη Ανάπτυξη, προτιμήσεις καταναλωτών, Καταναλωτική συμπεριφορά
Περιγραφή:
137 σ.,εικ.,πίν.,διαγρ.,σχ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

ELENIPOLYZOU.pdf

3 MB