Η εικαστική διάσταση της διατροφής ως εκπαιδευτική πρόταση ανάπτυξης δεξιοτήτων ζωής για εφήβους μαθητές/μαθήτριες του Γυμνασίου

Μεταπτυχιακή Εργασία 26817 129 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Η εικαστική διάσταση της διατροφής ως εκπαιδευτική πρόταση ανάπτυξης δεξιοτήτων ζωής για εφήβους μαθητές/μαθήτριες του Γυμνασίου
Συγγραφέας:
Θλιβερού, Ευθαλία, Κωνσταντίνος
Επιβλέπων καθηγητής:
Κωσταρέλλη, Βασιλική
Περίληψη:
Θεωρητικό υπόβαθρο: Η εφαρμογή του βιωματικού χαρακτήρα της τέχνης και η σύνδεσή της με τις διατροφικές στάσεις των εφήβων μαθητών/τριών που επιδρούν σημαντικά στη σωματική και ψυχική τους υγεία και στην ευρύτερη ευημερία τους. Στόχος/στόχοι: Η παρούσα εργασία σκοπεύει στην αξιοποίηση της διδασκαλίας των Εικαστικών για τη ενίσχυση δεξιοτήτων ζωής των εφήβων μαθητών/τριών του Γυμνάσιου, με κύρια προσέγγιση τη Διατροφή. Μέσα από τη μελέτη ποιοτήτων δεδομένων και βιβλιογραφικών αναφορών δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό για τρεις θεματικές ενότητες με κυρίους άξονες τη Διατροφή και τις Εικαστικές Τέχνες που προτείνεται προς αξιοποίηση από εικαστικούς/εκπαιδευτικούς. Μέθοδος: Η ποιοτική μέθοδος συλλογής δεδομένων στηρίζεται στο επιστημολογικό πλαίσιο της Εμπειρικά Θεμελιωμένης Θεωρίας. Εκκινεί από αυτοεθνογραφικά ερείσματα που αναλύθηκαν και οδήγησαν στην συγκρότηση του αρχικού θεωρητικού πλαισίου προς διερεύνηση. Ακολουθείται από Ομάδα Εστιασμένης Συζήτησης με συμμετέχοντες επτά (7) εικαστικούς εκπαιδευτικούς που πραγματοποιήθηκε μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων Zoom. Σε αυτήν, ερευνήθηκαν οι διατροφικές στάσεις των μαθητών/τριών, οι προεκτάσεις στην συγκρότηση εικόνας σώματος και ο καταλυτικός ρόλος της εικαστικής διδασκαλίας στην ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής. Οι εμπειρίες των συμμετεχόντων αναλύθηκαν και συσχετίστηκαν με θεωρητικά αποσπάσματα από την εικαστική απεικόνιση και τον κοινωνικό ρόλο της τροφής, την εικαστική εκπαίδευση, τα διατροφικά ζητήματα και τη συγκρότηση εικόνας σώματος των εφήβων, και τη διαχείριση της τροφής. Αποτελέσματα: Οι διατροφικές στάσεις των μαθητών/τριών επηρεάζονται από το κοινωνικό/πολιτισμικό/οικονομικό/θεσμικό πλαίσιο και κυρίως από την οικογένεια, και την αλληλεπίδραση με τους/τις συνομήλικούς τους. Παρατηρούνται σχέσεις αλληλεπίδρασης μεταξύ της διατροφής, των κοινωνικών σχέσεων και της διαμόρφωσης εικόνας σώματος. Το ίδιο πλαίσιο αντανακλά στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, οι οποίοι προσπαθούν μέσω της δημιουργικής πράξης και της πρακτικής αυτενέργειας να καλύψουν τις δομικές ελλείψεις. Η διδασκαλία των Εικαστικών ενισχύει την ανάδειξη των δεξιοτήτων ζωής, καθώς προωθεί την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη και την αυτοέκφραση, μέσω της ολιστικής προσέγγισης της γνώσης. Συμπέρασμα: Είναι εμφανής η ανάγκη για την ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής στους εφήβους για την υιοθέτηση θετικών στάσεων και την προώθηση της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξής τους.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-11-09
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Λοιπά Θέματα:
Τέχνη
Λέξεις-κλειδιά:
δεξιότητες ζωής, εικαστικά, Εκπαίδευση, διατροφή, έφηβοι
Περιγραφή:
167 σ.,εικ.,πίν.,διαγρ.,σχ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

EFTHALIATHLIVEROU_.pdf

5 MB