Η συμμετοχή στη σχολική χορωδία και ο ρόλος της στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών

Μεταπτυχιακή Εργασία 26453 236 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Η συμμετοχή στη σχολική χορωδία και ο ρόλος της στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
Συγγραφέας:
Ραυτοπούλου, Ευθυμία, Διονύσιος
Επιβλέπων καθηγητής:
Αντωνοπούλου, Αικατερίνη
Περίληψη:
Η συμμετοχή στη σχολική χορωδία φαίνεται να συνδέεται με τη συναισθηματική και κοινωνική επάρκεια των μαθητών-/τριών και να εναρμονίζεται με τους στόχους του σύγχρονου σχολείου. Η παρούσα έρευνα επικεντρώνεται στη χορωδία του γενικού γυμνασίου. Σκοπός της είναι η διερεύνηση της σχέσης της συμμετοχής στη χορωδία με πτυχές της σχολικής ζωής και της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης των μαθητών/-τριών. Συγκεκριμένα εξετάζονται η ενσυναίσθηση, η αυτοεκτίμηση, οι δυνατότητες και αδυναμίες στη συμπεριφορά, η συναισθηματική ρύθμιση και το αίσθημα του «ανήκειν» στο σχολείο. Οι μεταβλητές εξετάζονται συγκριτικά σε δύο ομάδες μαθητών/-τριών, μία πειραματική ομάδα αποτελούμενη από 45 μαθητές/μαθήτριες που συμμετείχαν στη σχολική χορωδία και μία ομάδα ελέγχου ισάριθμων μαθητών/-τριών που δεν συμμετείχαν σε αυτή. Για την αξιολόγηση της ενσυναίσθησης χρησιμοποιήθηκε το «Index of Empathy for Children and Adolescents» (Bryant, 1982), («Προσαρμοσμένη Κλίμακα Συναισθηματικής Ενσυναίσθησης», Τσίτσας, Γιοβαζολιάς, Μητσοπούλου & Αντωνοπούλου, 2012). Η αξιολόγηση των δυνατοτήτων και δυσκολιών στη συμπεριφορά των μαθητών πραγματοποιήθηκε με τη χρήση της ελληνικής εκδοχής του Ερωτηματολογίου Δυνατοτήτων και Δυσκολιών (Strengths & Difficulties Questionnaires, SDQ-Hel) (Goodman, 1997, Μπίμπου-Νάκου, Στογιαννίδου, Κιοσέογλου & Παπαγεωργίου, 2002). Για την αξιολόγηση της αυτοεκτίμησης χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο «Self-Perception Profile for Children/Adolescents» (Harter, 1985, 2012), («ΠΑΤΕΜ ΙΙΙ», Μακρή-Μπότσαρη, 2001). Για τη διερεύνηση της δυνατότητας συναισθηματικής ρύθμισης χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο ρύθμισης συναισθημάτων για παιδιά και εφήβους ERQ-CA (Gullone & Tuffe, 2011). Οι αντιλήψεις των μαθητών/-τριών για το αίσθημα του «ανήκειν» στο σχολείο τους διερευνήθηκαν με την Κλίμακα «Psychological Sense of School Membership Scale» (Goodenow, 1993). Στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων βρέθηκε στις αυτοαντιλήψεις των μαθητών/-τριών αναφορικά με τη γενική σχολική τους ικανότητα και τους στενούς φίλους, με την πειραματική ομάδα να εμφανίζει πιο θετική αυτοαντίληψη έναντι της ομάδας ελέγχου. Tα μέλη της χορωδίας βρέθηκαν να έχουν λιγότερες δυσκολίες και πιο ανεπτυγμένη φιλοκοινωνική συμπεριφορά από τα άλλα παιδιά. Ως προς το αίσθημα του «ανήκειν» στο σχολείο τους οι συμμετέχοντες στη χορωδία είχαν υψηλότερες τιμές από τους υπόλοιπους. Τα αποτελέσματα αυτά συνάδουν με αντίστοιχα άλλων ερευνών. Στην αξιολόγηση της ενσυναίσθησης και της συναισθηματικής ρύθμισης δεν αναδείχτηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων. Επίσης, έγινε διερεύνηση της πιθανής σχέσης μεταξύ της συμμετοχής στη σχολική χορωδία και της εξωσχολικής ενασχόλησης των μαθητών/-τριών με τη μουσική, της συμμετοχής τους σε άλλες δραστηριότητες του σχολείου και του επιπέδου της σχολικής τους επίδοσης. Θετική συσχέτιση βρέθηκε μεταξύ της συμμετοχής στη χορωδία και (α) της εξωσχολικής ενασχόλησης των μαθητών/-τριών με τη μουσική και (β) της καλής σχολικής επίδοσης. Στη μελέτη διατυπώνονται συμπεράσματα σχετικά με τον παιδαγωγικό ρόλο της χορωδίας και τη θέση της πρόγραμμα σπουδών του γυμνασίου.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-07-29
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Εκπαίδευση
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Εκπαιδευτική ψυχολογία
Λοιπά Θέματα:
Σχολεία - Κοινωνικές απόψεις
Λέξεις-κλειδιά:
ψυχοκοινωνική ανάπτυξη, συναισθηματικές-κοινωνικές δεξιότητες,σχολική ζωή,Χορωδία
Περιγραφή:
75 σ.,πίν.,διαγρ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0