Περιβαλλοντική και Υπαίθρια Εκπαίδευση: Οι απόψεις των εκπαιδευτικών σε Σχολεία του Δάσους

Μεταπτυχιακή Εργασία 26071 294 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Περιβαλλοντική και Υπαίθρια Εκπαίδευση: Οι απόψεις των εκπαιδευτικών σε Σχολεία του Δάσους
Συγγραφέας:
Στασινοπούλου, Σοφία, Παναγιώτης
Επιβλέπων καθηγητής:
Αμπελιώτης, Κωνσταντίνος
Περίληψη:
Ο Δυτικός τρόπος ζωής έχει ως αποτέλεσμα τη διάβρωση της αίσθησης ενότητας με τη φύση. Η έλλειψη περιβαλλοντικής συνείδησης συνδέεται άμεσα με την περιβαλλοντική κρίση, αναδεικνύοντας το υπάρχον εκπαιδευτικό έλλειμμα και την ανάγκη το σύγχρονο σχολείο να υποστηρίζει, καλλιεργεί και εμπνέει μια αειφόρα υπεύθυνη συμπεριφορά. Διεθνής, πλούσια βιβλιογραφία διαπιστώνει την σύνδεση με το περιβάλλον ως σημαντικό προγνωστικό παράγοντα φιλοπεριβαλλοντικής συμπεριφοράς, καθώς η συναισθηματική εμπλοκή διαδραματίζει καθοριστικό ρολό στη διαμόρφωση της. Τα «Σχολεία του Δάσους» ως μια εφαρμογή της μη τυπικής Υπαίθριας Εκπαίδευσης, αναπτύσσουν μοιραία δεσμό με συγκεκριμένο τόπο, μέσω θετικών εμπειριών και εμπνέουν τα παιδιά να μάθουν περισσότερα για αυτό και τελικά να θέλουν να το προστατεύσουν. Το καινοτόμο παιδαγωγικό κίνημα που την τελευταία δεκαετία γίνεται γνωστό στην Ελλάδα, υποθέτουμε πως μπορεί να αξιοποιηθεί ως παιδαγωγικό εργαλείο για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση των μαθητών αλλά και την ολιστική ανάπτυξη τους σε υγιείς και ενεργούς πολίτες. Σκοπός της Διπλωματικής αυτής Εργασίας, ήταν η διερεύνηση και ανάδειξη της παραπάνω προοπτικής, μέσα από τη καταγραφή και κατανόηση των απόψεων και των εμπειριών παιδαγωγών που εμπνέονται, εφαρμόζουν ή ενσωματώνουν στην πρακτική τους αρχές από τη Παιδαγωγική του Δάσους. Για το σκοπό αυτό, αφού προηγήθηκε συμμετοχική παρατήρηση σε Σχολείο του Δάσους, διενεργήθηκε ποιοτική έρευνα μικρής κλίμακας με ημι-δομημένες συνεντεύξεις. Το δείγμα αποτελέσαν δώδεκα (12) εκπαιδευτικοί σε Σχολεία του Δάσους και οι εμπειρίες τους επιβεβαιώνουν τις ενδείξεις που συναντώνται στη διεθνή βιβλιογραφία για την συνεισφορά της Παιδαγωγικής του Δάσους στην Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των εμπλεκόμενων. Στην εργασία επιδιώκεται να ανάδειχθούν όψεις της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο μεταρρυθμιστικό αυτό κίνημα.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-04-04
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Εκπαίδευση
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Λοιπά Θέματα:
Περιβαλλοντική εκπαίδευση - Ελλάδα
Σχολεία - Κοινωνικές απόψεις
Λέξεις-κλειδιά:
Σχολεία του Δάσους, Υπαίθρια Εκπαίδευση, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Περιγραφή:
150 σ.,εικ.,πίν.,σχ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

SofiaStasinopoulou.pdf

4 MB