Oι παράγοντες που προσδιορίζουν τις στάσεις των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απέναντι στην αξιολόγηση στο ελληνικό δημόσιο σχολείο

Μεταπτυχιακή Εργασία 25990 295 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Oι παράγοντες που προσδιορίζουν τις στάσεις των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απέναντι στην αξιολόγηση στο ελληνικό δημόσιο σχολείο
Συγγραφέας:
Διαμαντοπούλου, Πηνελόπη, Γεώργιος
Επιβλέπων καθηγητής:
Ζμπάινος, Δημήτριος
Περίληψη:
Η αξιολόγηση στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποτελεί μια από τις στρατηγικές της εκπαιδευτικής πολιτικής της πλειοψηφίας των χωρών στο διεθνή χώρο που εφαρμόζεται ήδη από τις τελευταίες δεκαετίες του εικοστού αιώνα με σκοπό τη διασφάλιση της ποιότητας στην εκπαίδευση. Μια από τις εξαιρέσεις στον κανόνα αυτό αποτελεί η Ελλάδα καθώς όλες οι προσπάθειες των ελληνικών κυβερνήσεων μετά την κατάργηση του θεσμού του Επιθεωρητή στις αρχές της δεκαετίας του 90 να εφαρμόσουν στην πράξη τις νομοθετικές ρυθμίσεις που θέσπιζαν την αξιολόγηση απέβησαν άκαρπες. Σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας στην εφαρμογή της αξιολόγησης στην εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει θεωρηθεί η αντίσταση των εκπαιδευτικών και των συνδικαλιστικών οργανώσεων τους στην εφαρμογή της παρά τα αποτελέσματα ερευνών ή δημοσκοπήσεων που δείχνουν την αναγνώριση από τους εκπαιδευτικούς της αναγκαιότητας της αξιολόγησης για την ανατροφοδότηση και βελτίωση της διδασκαλίας τους. Η άρνηση αυτή εκδηλώθηκε στην τελευταία απόπειρα της ελληνικής κυβέρνησης να εφαρμόσει την αξιολόγηση με το νόμο Κεραμέως, ενώ η έκβαση αυτής της προσπάθειας παραμένει σε εκκρεμότητα. Η παρούσα ποιοτική έρευνα μελετά τους παράγοντες που διαμορφώνουν τις στάσεις των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στην αξιολόγηση στο ελληνικό δημόσιο σχολείο. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή και την ανάλυση των δεδομένων είναι η ημιδομημένη συνέντευξη και η ανάλυση περιεχομένου. Η ομάδα των πληροφοριοδοτών περιλαμβάνει επτά εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που υπηρετούν σε σχολεία της Ανατολικής Αττικής. Διερευνήθηκαν οι παράγοντες που διαμορφώνουν τις τρεις διαστάσεις των στάσεων τους απέναντι στην αξιολόγηση, τη γνωστική, συναισθηματική και προθεσιακή διάσταση των στάσεων σε συσχετισμό με τις εκτιμήσεις τους για την αναγκαιότητα, το φορέα, το είδος, τα αποτελέσματα και το σκοπό της αξιολόγησης. Διαπιστώθηκε αμφιθυμία στη στάση των εκπαιδευτικών που αποδίδεται στη διάσταση των εκτιμήσεων τους όσον αφορά το δεοντολογικό σκοπό της αξιολόγησης ( τη βελτίωση της διδασκαλίας) και την πολιτική σκοπιμότητα της άσκησης διοικητικού ελέγχου , της ενοχοποίησης τους για την κακή κατάσταση της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης καθώς και της εκτιμώμενης από αυτούς κατηγοριοποίησης και υποχρηματοδότησης των σχολείων. Στη συναισθηματική διάσταση της στάσης τους κυριαρχεί ο θυμός ως αποτέλεσμα των αξιολογήσεων τους για απουσία οργανωσιακής και κοινωνικής δικαιοσύνης καθώς και η απαρέσκειά τους για την απουσία συνθηκών υγιεινής και παρακίνησης στο εργασιακό περιβάλλον του δημόσιου σχολείου στη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας του κορονοϊού , αλλά και για το γεγονός ότι μια τέτοια δομική αλλαγή όπως η αξιολόγηση εξαναγκάζεται χωρίς τη δική τους συναίνεση και χωρίς τη συνδρομή του κατάλληλου χρόνου, τρόπου και συνθηκών ( ελαχιστοποίηση παραθύρου αλλαγής) .
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-03-29
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Λοιπά Θέματα:
Αξιολόγηση και βαθμολογία (Εκπαίδευση)
Λέξεις-κλειδιά:
αντίσταση στην αλλαγή, οργανωσιακή και κοινωνική δικαιοσύνη, διάσταση δεοντολογικού και πραγματικού σκοπού, παράγοντες καθοριστικοί των στάσεων, Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Περιγραφή:
299 σ.,πίν.,σχ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

PINELOPIDIAMANTOPOULOU.pdf

3 MB