Η επίδραση της σχέσης των παιδιών με τη μητέρα και τους συνομηλίκους τους στις αντιλήψεις τους για τη φιλία

Μεταπτυχιακή Εργασία 21772 442 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Η επίδραση της σχέσης των παιδιών με τη μητέρα και τους συνομηλίκους τους στις αντιλήψεις τους για τη φιλία
Συγγραφέας:
Ξανθού, Ελένη, Ανδρέας
Επιβλέπων καθηγητής:
Αντωνοπούλου, Αικατερίνη
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα εξετάζει τις διαφορές στις αντιλήψεις των παιδιών των μικρών και των μεγαλύτερων τάξεων του δημοτικού για τη φιλία και την επίδραση της σχέσης με τους συνομηλίκους και τη μητέρα τους στη διαμόρφωση αυτών των αντιλήψεων. Στην έρευνα συμμετείχαν 188 μαθητές και μαθήτριες από 2 δημοτικά σχολεία της Αθήνας (96 αγόρια και 92 κορίτσια), από τους οποίους οι 31 ήταν από τη ΣΤ’ δημοτικού, οι 32 από την Ε’, οι 30 από την Δ’, οι 34 από τη Γ’, οι 31 από τη Β’ και οι 30 από την Α’ τάξη του δημοτικού. Η ερευνητική διαδικασία περιλάμβανε ατομικές ημιδομημένες συνεντεύξεις με διάρκεια 15-20 λεπτά, οι οποίες αποτελούνταν από τρία μέρη: α) προφορική απάντηση σε 6 ερωτήσεις σχετικές με τη φιλία, β) ζωγραφιά του εαυτού του παιδιού και του φίλου του και γ) συμπλήρωση του ερωτηματολογίου «Πώς Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου- ΠΑΤΕΜ» (Self-Perception Profile-SPS) στην κατάλληλη εκδοχή ανάλογα με την τάξη φοίτησης του παιδιού. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων αντιλαμβάνονται περισσότερα ποιοτικά χαρακτηριστικά της φιλίας και δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην εγγύτητα, το συναισθηματικό δέσιμο, αλλά και στην ομοιότητα μεταξύ των φίλων σε σχέση με τα παιδιά των μικρότερων τάξεων. Επίσης, βρέθηκε να υπάρχει συσχέτιση και επίδραση της αντίληψης για τη σχέση των παιδιών με τη μητέρα στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται και αποτυπώνουν τη φιλία τους στη ζωγραφιά. Ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν έδειξαν κάποια συνάφεια μεταξύ της αντίληψης των παιδιών για τις σχέσεις με τους συνομηλίκους και της διαμόρφωσης της αντίληψής τους για τη φιλία. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας είναι χρήσιμα για την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα παιδιά από κάθε τάξη του δημοτικού αντιλαμβάνονται τα χαρακτηριστικά μιας φιλικής σχέσης και του μεγέθους της επιρροής της σχέσης με τη μητέρα σε αυτές τις αντιλήψεις. Στο πλαίσιο της μελέτη αυτής προτείνεται η επέκτασή της και η περαιτέρω εξέταση των αντιλήψεων των παιδιών για τη φιλία μέσα από τη χρήση και άλλων μεθόδων.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-04-16
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Εκπαίδευση
Ψυχολογία
Λοιπά Θέματα:
Παιδιά - Ψυχολογία
Μαθητές - Οικογενειακές σχέσεις
Λέξεις-κλειδιά:
σχέση με μητέρα, σχέση με συνομηλίκους, αυτοαντίληψη, δημοτικό, αντίληψη φιλίας
Περιγραφή:
70 σ.:εικ.,πίν.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

EleniXanthou.pdf

2 MB