Περίληψη:
Η οικογένεια αποτελεί έναν πολύ βασικό πυλώνα στην ανάπτυξη των ταλέντων και των δεξιοτήτων των χαρισματικών παιδιών. Η συγκεκριμένη ποιοτική μελέτη ερευνά τις εμπειρίες ελλήνων γονέων από τη διαπαιδαγώγηση των χαρισματικών παιδιών τους καθώς και τις αντιλήψεις τους για τα παιδιά αυτά και τη χαρισματικότητά τους. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων είναι οι ημιδομημένες, σε βάθος συνεντεύξεις και η ανάλυση περιεχομένου. Η ομάδα των συμμετεχόντων περιλαμβάνει τρεις πατέρες και δύο μητέρες πέντε χαρισματικών παιδιών ηλικίας 14-17 ετών τα οποία έχουν αναγνωρισμένες υψηλές νοητικές ικανότητες, που τους τοποθετούν στο ανώτερο 10% των συνομηλίκων τους. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στις αντιλήψεις των γονέων σχετικά με τις κοινωνικές και ακαδημαϊκές εμπειρίες των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των αλληλεπιδράσεων με το σχολείο, την οικογένεια και την κοινότητα. Οι ίδιοι οι γονείς των χαρισματικών παιδιών υποστηρίζουν ότι παρουσιάζουν στοιχεία δημοκρατικά αλλά και αυταρχικά ως προς τη διαπαιδαγώγηση των χαρισματικών παιδιών τους. Περιγράφουν ότι σε γενικά πλαίσια οι οικογενειακές σχέσεις όλων των μελών μεταξύ τους είναι καλές, αναφέρουν ότι δεν κάνουν διακρίσεις στη διαπαιδαγώγηση του χαρισματικού παιδιού τους και παρουσιάζονται να εμπλέκονται σε μεγάλο βαθμό στη μάθηση και την εκπαίδευση τους. Θεωρούν ότι το σχολείο είναι αρκετά υποστηρικτικό, στα πλαίσια του εφικτού, και η σχολική επίδοση του χαρισματικού παιδιού τους είναι άριστη. Αντιλαμβάνονται, επίσης, τη χαρισματικότητα ως ένα χαρακτηριστικό που επιδέχεται καλλιέργειας. Επιπλέον, γίνεται αναφορά σε μερικά δυνατά και αδύναμα στοιχεία των χαρισματικών παιδιών τους σχετικά με την προσωπικότητα, την κοινωνικότητα και τα κίνητρά τους. Τέλος, οι προσδοκίες των γονέων από τα παιδιά αυτά, όσον αφορά στην εκπαίδευση και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, είναι υψηλές.
Λέξεις-κλειδιά:
εμπειρίες γονέων, διαπαιδαγώγηση των χαρισματικών παιδιών τους, αντιλήψεις για τα παιδιά αυτά και τη χαρισματικότητά τους