Αποδοχή συνομηλίκων και φιλία και η σχέση τους με τη μοναξιά, την αυτοεκτίμηση και τη σχολική προσαρμογή σε παιδιά δημοτικού σχολείου

Μεταπτυχιακή Εργασία 16762 1022 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Αποδοχή συνομηλίκων και φιλία και η σχέση τους με τη μοναξιά, την αυτοεκτίμηση και τη σχολική προσαρμογή σε παιδιά δημοτικού σχολείου
Συγγραφέας:
Χαϊδεμένου, Αναστασία
Επιβλέπων καθηγητής:
Αντωνοπούλου, Αικατερίνη
Περίληψη:
Οι σχέσεις των παιδιών με τους συνομηλίκους τους έχουν συνδεθεί με διάφορες πτυχές της προσαρμογής των παιδιών. Η παρούσα εργασία καταπιάνεται με δύο βασικά είδη των σχέσεων αυτών, την αποδοχή των συνομηλίκων και τη φιλία. Καθώς η φιλία δεν είναι μονοδιάστατη έννοια, εξετάζονται δύο βασικά χαρακτηριστικά της, ο αριθμός αμοιβαίων φίλων και η ποιότητα της φιλικής σχέσης με τον κολλητό. Η τελευταία αναλύθηκε περαιτέρω σε τέσσερις θετικές διαστάσεις (συντροφικότητα, βοήθεια, ασφάλεια, οικειότητα) και μία αρνητική (σύγκρουση). Συγκεκριμένα εξετάζονται η σχέση των μεταβλητών αυτών, η επίδρασή τους στην αυτοαντίληψη που έχει το παιδί για τις σχέσεις αυτές και η επίδραση όλων των παραπάνω στη μοναξιά, την αυτοεκτίμηση και τη σχολική προσαρμογή.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 180 μαθητές Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξης τριών επαρχιακών σχολείων. Ο βαθμός αποδοχής αξιολογήθηκε με κοινω-νιομετρική κλίμακα διαβάθμισης, ο αριθμός αμοιβαίων φίλων με τη μέθοδο των κατονομασιών και οι υπόλοιπες μεταβλητές με ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς. Βρέθηκε θετική συσχέτιση του βαθμού αποδοχής με τον αριθμό φίλων, ενώ στα κορίτσια και με τη συντροφικότητα. Η αποδοχή και όχι η φιλία φάνηκε να επιδρά στην αυτοαντίληψη για τις σχέσεις με συνομηλίκους.
Παρατηρήθηκε έντονη διαφοροποίη-ση στην επίδραση των μεταβλητών σχέσεων πάνω στους δείκτες προσαρμογής ανάλογα με το φύλο. Έτσι στη μοναξιά των αγοριών επιδρούσε η ποιότητα φιλίας και κυρίως η σύγκρουση, ενώ σ’ αυτή των κοριτσιών η αυτοαντίληψη των σχέσεων. Επίσης, τα χαρακτηριστικά της φιλίας επιδρούσαν κατά πολύ στη σχολική προσαρμογή των κοριτσιών. Η μόνη επίδραση στην προσαρμογή που αναδείχθηκε για όλο το δείγμα ήταν αυτή της αυτοαντίληψης σχέσεων στην αυτοεκτίμηση.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2015-09-03
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Κοινωνικές επιστήμες (Γενικά)
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Ψυχολογία
Λοιπά Θέματα:
Κοινωνική ενσωμάτωση
Ενσωμάτωση στην εκπαίδευση
Κοινωνικοποίηση - Ελλάδα
Παιδιά - Ψυχολογία
Παιδική ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
αποδοχή από συνομηλίκους, φιλία, μοναξιά, αυτοεκτίμηση, σχολική εμπλοκή
Περιγραφή:
35 σ. : σχ., πίν.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0