Περίληψη:
Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στη διερεύνηση των στάσεων και απόψεων των
εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τον ρόλο του σχολικού
ψυχολόγου. Παράλληλα, εξετάζονται οι παράγοντες που επηρεάζουν την
ανθεκτικότητα των εκπαιδευτικών, καθώς και η συμβολή του σχολικού ψυχολόγου
στην ενίσχυσή της. Η σχολική ψυχολογία, ως επιστήμη και επάγγελμα, αφορά την
παροχή υπηρεσιών σε όλα τα μέλη της ευρύτερης σχολικής κοινότητας, με στόχο
την αντιμετώπιση προβλημάτων, την πρόληψη και την προαγωγή της ψυχικής
υγείας και της ανθεκτικότητας (Χατζηχρήστου, 2023). Στην έρευνα συμμετείχαν 9
εκπαιδευτικοί από ένα δημοτικό σχολείο του Δήμου Περιστερίου, Αττικής. και
πραγματοποιήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι
εκπαιδευτικοί θεωρούν απαραίτητη την παρουσία του σχολικού ψυχολόγου στην
εκπαίδευση και επιθυμούν τη συνεργασία του σε μόνιμη και πενθήμερη βάση.
Όσον αφορά την ανθεκτικότητά τους, εκτιμούν ότι μειώνεται με την πάροδο του
χρόνου και ότι η παρουσία ενός ψυχολόγου θα μπορούσε να λειτουργήσει
υποστηρικτικά σε ζητήματα που τους απασχολούν, όπως οι σχέσεις με
συναδέλφους και η διαχείριση της τάξης. Ωστόσο, θεωρούν ότι πρακτικά η
συνεργασία αυτή συχνά καθίσταται δύσκολη λόγω έλλειψης χρόνου. Στο πλαίσιο
αυτό, αναδεικνύεται επιτακτική η ανάγκη για την ενίσχυση του θεσμού του
σχολικού ψυχολόγου, με μόνιμη και σταθερή παρουσία σε κάθε σχολείο,
προκειμένου να υποστηρίζονται όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Για την
αξιολόγηση της δυνατότητας γενίκευσης των ευρημάτων, προτείνεται η διεξαγωγή
μελλοντικής έρευνας με μεγαλύτερο και πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα, ώστε τα
αποτελέσματα να συμβάλουν στη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής.
Λέξεις-κλειδιά:
πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ανθεκτικότητα, ψυχική υγεία, Σχολική ψυχολογία, στάσεις εκπαιδευτικών