Η διερεύνηση των γνώσεων και αντιλήψεων των μαθητών γυμνασίου για τη ρύπανση εσωτερικών χώρων στα πλαίσια της εκπαίδευσης για την αειφορία

Μεταπτυχιακή Εργασία 8524 772 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διερεύνηση των γνώσεων και αντιλήψεων των μαθητών γυμνασίου για τη ρύπανση εσωτερικών χώρων στα πλαίσια της εκπαίδευσης για την αειφορία
Συγγραφέας:
Ζαγαρέλου, Βασιλική
Περίληψη:
Τις τελευταίες δεκαετίες ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση δίνεται στη ρύπανση των εσωτερικών χώρων τόσο για την υγεία του ανθρώπου όσο και για τις συνθήκες εργασίας και διαβίωσής του. Αναμφίβολα οι περισσότεροι άνθρωποι περνούν ένα μεγάλο, αν όχι το μεγαλύτερο, μέρος της ζωής τους σε κλειστούς χώρους.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των γνώσεων και των αντιλήψεων των μαθητών του Γυμνασίου για τη ρύπανση εσωτερικών χώρων στα πλαίσια της εκπαίδευσης για την αειφορία. Συγκεκριμένα, η παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2013 σε δείγμα 30 μαθητών της Β’ Γυμνασίου. Αρχικά μοιράστηκε ερωτηματολόγιο με διερευνητικό χαρακτήρα, προκειμένου να εξεταστούν οι γνώσεις των μαθητών σχετικά με τις πηγές ρύπανσης των εσωτερικών χώρων, τους ρύπους που εκλύονται, τις επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων και τα μέτρα προστασίας και αντιμετώπισης. Στη συνέχεια ακολούθησε εναλλακτική διδασκαλία για καθένα από τα παραπάνω, αξιοποιώντας την Ομαδοσυνεργατική Μάθηση, τη Βιωματική διδασκαλία, τη χρήση Οπτικοακουστικών Μέσων και Νέων Τεχνολογιών και τη Διάλεξη ως μονολογική μορφή διδασκαλίας. Προκειμένου να αποτυπωθεί η αποτελεσματικότητα της κάθε μιας από τις παραπάνω μορφές διδασκαλίας, μοιράστηκε εκ νέου ερωτηματολόγιο με αξιολογικό χαρακτήρα.
Ειδικότερα, τα συμπεράσματα που εξήχθησαν έδειξαν ότι οι μαθητές είχαν συνειδητοποιήσει σε ένα βαθμό τον κίνδυνο από τη ρύπανση στο εσωτερικό ενός κτιρίου. Βέβαια, δεν αναγνώριζαν όλους τους ρύπους που μπορεί να συναντήσουν σε έναν κλειστό χώρο, όπως επίσης και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στην υγεία τους. Επιπλέον, η πλειονότητα των μαθητών θεωρεί την Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία ως την πλέον αποτελεσματική για την παροχή μόνιμης γνώσης, τη λιγότερο κουραστική και εκείνη που τους προκαλεί ενθουσιασμό. Αντίθετα, πλήττουν όταν ο εκπαιδευτικός αξιοποιεί τη Διάλεξη ως κατάλληλη μορφή για τη μετάδοση της γνώσης.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2013-07-10
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Λοιπά Θέματα:
Ρύπανση
Pollution
Περιβαλλοντική εκπαίδευση
Environmental education
Ατμοσφαιρική ρύπανση, Εσωτερική
Indoor air pollution
Διδασκαλία - Μεθοδολογία
Teaching - Methodology
Περιγραφή:
160 σ., εικ., διαγρ., σχ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0