Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα είναι πρωτότυπη και έχει ως στόχο να διερευνήσει την σχέση των Διαταραχών Προσωπικότητας και των Μαθησιακών Προβλημάτων αλλά και την αυτοεκτίμηση σε ενήλικες.
Το δείγμα αποτελείται από 82 ενήλικες, 31 (37,8%) άνδρες και 51 (62,2%) γυναίκες. Ως προς τις ηλικίες κυμαίνονται από τα 22 ως τα 57 έτη με μέσο όρο M= 33,17 έτη. Το δείγμα προέρχεται κατά 90% από τον γενικό πληθυσμό με τυχαία δειγματοληψία και κατά 10% από κλινικό πληθυσμό που βρίσκεται σε ψυχοθεραπεία, ενώ η χορήγηση των εργαλείων πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά. Τα ψυχομετρικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν είναι το PDQ-4 (Personality Diagnostic Questionnaire) για την ανίχνευση Διαταραχών Προσωπικότητας, το SAPAS (Standardised Assessment of Personality – Abbreviated Scale) επικουρικά, ένα ερωτηματολόγιο Μαθησιακών Προβλημάτων και η κλίμακα αυτοεκτίμησης του Rosenberg, Self-Esteem Scale.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ των Διαταραχών Προσωπικότητας και των Μαθησιακών Προβλημάτων. Οι Διαταραχές Προσωπικότητας που παρουσίασαν μεγαλύτερη συσχέτιση με τα Μαθησιακά Προβλήματα και κυρίως με τα προβλήματα σε ανάγνωση και ορθογραφία είναι η Παθητικό-επιθετική, η Αποφευκτική, η Σχιζοειδής και η Ναρκισσιστική Διαταραχή Προσωπικότητας. Χαμηλή αυτοεκτίμηση παρουσίασαν κυρίως η Καταθλιπτική, η Αποφευκτική, η Παθητικό-επιθετική και η Σχιζότυπη Διαταραχή Προσωπικότητας. Ενώ η χαμηλή αυτοεκτίμηση συσχετίστηκε σημαντικά και με τα Μαθησιακά Προβλήματα. Η Αποφευκτική, η Καταθλιπτική, η Παθητικο-επιθετική, η Εξαρτητική, η Δραματική και η Οριακή Διαταραχή Προσωπικότητας παρουσίασαν μεγαλύτερους μέσους όρους σε σχέση με τις ομάδας που είχαν στοιχεία Διαταραχής Προσωπικότητας ή απουσία διαταραχής, στα Μαθησιακά Προβλήματα και πιο συγκεκριμένα σε προβλήματα στην ανάγνωση και την ορθογραφία.
Συνοψίζοντας από τα αποτελέσματα των συσχετίσεων μεταξύ των Διαταραχών Προσωπικότητας και των Μαθησιακών προβλημάτων φαίνεται ότι τα Μαθησιακά Προβλήματα αλλά και οι Δυσκολίες δεν χρειάζονται απλά εξειδικευμένη αντιμετώπιση αλλά και ψυχολογική βοήθεια και υποστήριξη ώστε το άτομο να μην νιώσει ανεπερκές, να μην χλευαστεί για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, και να μην χάσεις ευκαιρίες και προκλήσεις στην ακαδημαϊκή, επαγγελματική και κοινωνική του εξέλιξη.