Εκτίμηση αναγκών και σχεδιασμός ενός δικτύου προαγωγής της υγιεινής διατροφής παιδιών και εφήβων σε επίπεδο κοινότητας

Διδακτορική Διατριβή 6031 923 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Εκτίμηση αναγκών και σχεδιασμός ενός δικτύου προαγωγής της υγιεινής διατροφής παιδιών και εφήβων σε επίπεδο κοινότητας
Συγγραφέας:
Ρίσβας, Γρηγόριος
Περίληψη:
Σκοπός: Η εκτίμηση των παραγόντων που επηρεάζουν την τροφική επιλογή και η περιγραφή ομάδων του πληθυσμού με κοινά προσωπικά χαρακτηριστικά και περιβαλλοντικούς παράγοντες που επηρεάζουν την διατροφική συμπεριφορά.
Εργαλεία: Ένα ερωτηματολόγιο διαιτητικών επιλογών για μαθητές του νηπιαγωγείου και των τεσσάρων πρώτων τάξεων του δημοτικού και ένα ερωτηματολόγιο γνώσεων διατροφής, ένα ερωτηματολόγιο εκτίμησης της αυτοαποτελεσματικότητας και της κοινωνικής υποστήριξης, ένα ερωτηματολόγιο εκτίμησης του σταδίου αλλαγής διαιτητικής συμπεριφοράς και ένα ερωτηματολόγιο συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων, για τις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού.
Δείγμα: 4752 μαθητές σε 100 σχολεία από την Αττική και την Θεσσαλονίκη.
Ανάλυση: Περιγραφική στατιστική ανάλυση, Ανάλυση σε Κύριες Συνιστώσες και Συσταδική Ανάλυση.
Αποτελέσματα: Στους μικρότερους μαθητές παρατηρήθηκε ότι έχουν πολύ καλές γνώσεις διατροφής, οι οποίες δεν συμβαδίζουν με τις προτιμήσεις τους, ενώ η διατροφική τους συμπεριφορά φαίνεται να καθορίζεται εξίσου από τις γνώσεις και τις προτιμήσεις. Στους μεγαλύτερους μαθητές, οι τρεις σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν την τροφική επιλογή και προκύπτουν από την εφαρμογή της Ανάλυσης σε Κύριες Συνιστώσες είναι α) η ετοιμότητα να γίνει η υγιεινότερη επιλογή, μεταξύ ανταγωνιστικών τροφίμων, β) η επιρροή των γονέων, των φίλων και της τηλεόρασης, καθώς και η επίδραση της γεύσης και της μεθόδου μαγειρικής παρασκευής στην πρόσληψη λαχανικών και γ) η ετοιμότητα επιλογής φρέσκων τροφίμων, καθώς και η συνειδητοποίηση της θρεπτικής αξίας των φρούτων και λαχανικών. Όσον αφορά τη συσταδική ανάλυση, διακρίθηκαν συγκεκριμένες ομάδες στον πληθυσμό. Σε σχέση με την κατανάλωση τροφίμων διακρίθηκαν μία ομάδα κακής διατροφής, μία ισορροπημένης διατροφής και οι «λιτοδίαιτοι» μαθητές. Σχετικά με την διατροφική γνώση αναγνωρίστηκαν τρεις ομάδες: μέτριας, καλής και κακής γνώσης. Τέλος, σύμφωνα με τους παράγοντες που επηρεάζουν την αλλαγή συμπεριφοράς προέκυψαν οι ομάδες θετικής και αρνητικής επίδρασης του περιβάλλοντος και η ομάδα που επηρεάζεται κυρίως από την θρεπτική αξία των τροφίμων.
Συμπεράσματα: Τα προγράμματα διατροφικής αγωγής και προαγωγής της υγείας στην Ελλάδα πρέπει να περιλαμβάνουν, τόσο την οικογένεια, όσο και δραστηριότητες που αφορούν στην προετοιμασία φαγητού.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2008-11-19
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Διατροφή παιδιών και εφήβων
Λοιπά Θέματα:
Διατροφικές συνήθειες - Ελλάδα
Παιδιά - Διατροφή
Έφηβοι - Διατροφή
Περιγραφή:
169 σ. : πίν., διαγρ., σχ.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

, risvas.pdf