Ψηφιακές τεχνολογίες και πολιτιστικός τουρισμός στην εποχή του COVID-19: η περίπτωση των μουσείων και πολιτιστικών κέντρων της Αθήνας

Μεταπτυχιακή Εργασία 24802 201 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Ψηφιακές τεχνολογίες και πολιτιστικός τουρισμός στην εποχή του COVID-19: η περίπτωση των μουσείων και πολιτιστικών κέντρων της Αθήνας
Συγγραφέας:
Αντωνάκη, Ευαγγελία, Αριστείδης
Επιβλέπων καθηγητής:
Σιγάλα, Μαριάννα
Περίληψη:
Τις τελευταίες δεκαετίες, η ραγδαία αύξηση της τουριστικής και πολιτιστικής βιομηχανίας έχει διαμορφώσει ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον για τα μουσεία και τους πολιτιστικούς οργανισμούς. Ταυτόχρονα, η ανάγκη των σύγχρονων καταναλωτών για ενεργό συμμετοχή στη συν-δημιουργία της εμπειρίας τους έχει οδηγήσει τα μουσεία στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, για την προσέλκυση και την διατήρηση τουριστών και γενικότερα επισκεπτών. Ωστόσο, το πρόσφατο ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού είχε σημαντικό αντίκτυπο στους πολιτιστικούς οργανισμούς, επιταχύνοντας ή προκαλώντας τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Σε αυτό το πλαίσιο, η παρούσα εργασία στοχεύει να εξετάσει τη χρήση νέων τεχνολογιών για την προσέλκυση και διατήρηση τουριστών και γενικότερα επισκεπτών, πριν και μετά την πανδημία του κορωνοϊού. Η μελέτη εστιάζει στην Αθήνα, την πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, η οποία έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε δημοφιλή πολιτιστικό και city-break προορισμό. Για το σκοπό της μελέτης αυτής, υιοθετήθηκε μικτή μεθοδολογική προσέγγιση, όπου εξετάστηκαν 7 πολιτιστικοί οργανισμοί μέσω ημι-δομημένων συνεντεύξεων, ερωτηματολογίων και ανάλυση περιεχομένου ιστοχώρων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, παρόλο που οι τουρίστες είναι μια σημαντική πηγή εσόδων για όλους τους συμμετέχοντες οργανισμούς, μόλις ορισμένα ιδιωτικά μουσεία έχουν θέσει την αύξηση ή την διεύρυνση του διεθνούς κοινού τους ως στρατηγικό τους στόχο. Επιπλέον, τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης έχουν σημαντικό ρόλο στην προσέλκυση τουριστών, ειδικά για μη-δημόσιους οργανισμούς, ωστόσο, ο βαθμός αξιοποίησής τους εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα εξειδικευμένου προσωπικού. Σχετικά με τις ψηφιακές τεχνολογίες κατά την εμπειρία της επίσκεψης, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μη-δημόσιοι οργανισμοί τείνουν να χρησιμοποιούν περισσότερα ψηφιακά μέσα για να ενισχύσουν την συν-δημιουργία της μουσειακής εμπειρίας, ενώ η ποσότητα των ερμηνευτικών εργαλείων φαίνεται να εξαρτάται από το είδος της έκθεσης. Τέλος, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, παρατηρήθηκε αυξημένη παραγωγή ψηφιακού υλικού και δραστηριότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από μη-δημόσιους οργανισμούς με εξειδικευμένο προσωπικό, ενώ οι οργανισμοί με ισχυρότερη εταιρική ταυτότητα ήταν εκείνοι που αξιοποίησαν την πλούσια ψηφιακή τους παρουσία για να προσελκύσουν διεθνές κοινό.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-04-16
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Αγγλικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Οικονομία
Λοιπά Θέματα:
Τουρισμός - Ελλάδα
Μουσεία - Ελλάδα
Πολιτιστική κληρονομιά - Τεχνολογία
Λέξεις-κλειδιά:
νέες τεχνολογίες, εμπειρία επισκέπτη, ψηφιακός μετασχηματισμός, μουσεία, Κορωνοϊός
Περιγραφή:
96 σ.,πίν.,διαγρ.,χάρτες
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0

EVANGELIAANTONAKI.pdf

2 MB