Η Διερευνητική μέθοδος διδασκαλίας στα μουσεία (Inquiry Based Method) – Μελέτη περίπτωσης της Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Μεταπτυχιακή Εργασία 18004 911 Αναγνώσεις

Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Διερευνητική μέθοδος διδασκαλίας στα μουσεία (Inquiry Based Method) – Μελέτη περίπτωσης της Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα
Συγγραφέας:
Μάκρα, Χρυσάνθη
Επιβλέπων καθηγητής:
Νάκου, Ειρήνη
Περίληψη:
Οι νέες διδακτικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμο εργαλείο στην διάχυση της πολιτισμικής αξίας της τέχνης μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα που διεξάγονται σε μουσεία. Μια από αυτές τις διδακτικές προσεγγίσεις αποτελεί και η εφαρμογή της Διερευνητικής Μεθόδου Διδασκαλίας, η οποία δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες και συμπεριφορές που θα αποτελέσουν εφόδια για την μελλοντική ζωή τους.
Η παρούσα εργασία παραθέτει τα βασικά χαρακτηριστικά της εμπειρικής και διερευνητικής παιδαγωγικής προσέγγισης όπως αυτά απαντώνται στη διδακτική θεωρία και επιπλέον πως εφαρμόζονται σε εκπαιδευτικά προγράμματα μουσείων αλλά και στο αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου. Με αφορμή τον τρόπο διεξαγωγής των μουσειακών επισκέψεων στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMa) και την παρακολούθηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου –Γκίκα, γίνεται μια μελέτη των αποτελεσμάτων της διδακτικής μεθόδου σε μια μερίδα του ελληνικού κοινού.
Η Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου – Γκίκα αποτέλεσε το πεδίο επιτόπιας έρευνας για να συλλεχθούν τα απαραίτητα στοιχεία τα οποία βοήθησαν στην ανάλυση της παιδαγωγικής μεθόδου με συμμετέχοντες παιδιά και εκπαιδευτικούς από τέσσερα διαφορετικά δημοτικά σχολεία της Αττικής που επισκέφθηκαν το χώρο κατά τη δεύτερη περίοδο επισκέψεων του μουσείου. Μαζί με την καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών και των ζωγραφικών σχεδίων των παιδιών, σημαντικό στοιχείο που συνέβαλλε στην ολόπλευρη προσέγγιση της έρευνας, αποτέλεσε η συνέντευξη με τη μουσειοπαιδαγωγό Χαρούλα Χατζηνικολάου και υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Πινακοθήκης.
Ημερομηνία κατάθεσης:
2016-11-07
Γλώσσες Τεκμηρίου:
Ελληνικά
Θεματικές Κατηγορίες:
Οικιακή οικονομία
Μουσειολογία. Μουσεία μέθοδοι και τεχνικές
Διδασκαλία (Αρχές και πρακτική)
Λέξεις-κλειδιά:
Διερευνητική Μέθοδος Διδασκαλίας, Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Εκπαιδευτικά Προγράμματα, Γενικά Μαθησιακά Αποτελέσματα, Μουσεία
Περιγραφή:
139 σ., εικ., γραφ., πίν.
Άδεια χρήσης:
19429 Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0